Wijdopen deur biedt collega’s inkijk in schoolorganisatie

Negen uur ’s morgens. Met enthousiaste gebaren en een kop gloeiendhete thee, heet leerkracht Hannah Jonker drie collega’s van obs De Panda welkom in de zonnige lerarenkamer van basisschool De Fakkel. De Fakkel doet mee aan de ‘Open Andere Deuren Dag’, waarbij Utrechtse leerkrachten elkaars school bezoeken en zien hoe zij hun onderwijs ánders organiseren.

Negen uur ’s morgens. Met enthousiaste gebaren en een kop gloeiendhete thee, heet leerkracht Hannah Jonker drie collega’s van obs De Panda welkom in de zonnige lerarenkamer van basisschool De Fakkel. De Fakkel doet mee aan de ‘Open Andere Deuren Dag’, waarbij Utrechtse leerkrachten elkaars school bezoeken en zien hoe zij hun onderwijs ánders organiseren.

 

Minder afhankelijk

Mooie voorbeelden genoeg in de stad. De Fakkel zoekt bijvoorbeeld naar ‘Hoe maken we ons onderwijs minder afhankelijk van gekwalificeerde leerkrachten?’ De school werkt sinds drie jaar met basisgroepen van 34 leerlingen, een blokkenrooster en ateliers waar kinderen uit drie verschillende stamgroepen, samen lesstof oefenen. In de ateliers staan (ook) vakdocenten en onderwijsassistenten. Hannah: ,,We willen zo een flexibele schil creëren.’’

 

Nieuwsgierig

Leerkrachten Ibrahim (groep 5), Donny (groep 8) en Karen (IB’er) van obs De Panda zijn nieuwsgierige bezoekers. Want ook zij werken groeps-doorbroken en de ervaringen van De Fakkel nemen ze graag mee. Ibrahim heeft bijvoorbeeld een beeld van een atelier als een ‘grote zaal’, maar hoe werkt dat in de praktijk? Hannah vertelt ze eerst over het hoe, wat en waarom van hun aanpak. De stamgroep wordt kleiner als acht kinderen naar het atelier vertrekken. Dan leidt ze de bezoekers rond door haar school. Hannah is leerkracht groep 6 en leidt het atelier voor de middenbouw.

 

Getriggerd

Na de rondleiding zegt Ibrahim: ,,Ik ben getriggerd door jullie blokkenrooster. Op De Panda zie ik dezelfde ingrediënten, hier zijn die omgezet in een structuur.’’ Als hij later die dag zijn eigen team vertelt hoe ‘t was, constateert hij: ,,Het is daar een geoliede organisatie.’’

 

Volgende stap

Op obs De Panda komen ’s middags alle leerkrachten naar de aula, na een gezamenlijke lunch. Zij bezochten die ochtend vier verschillende scholen in de stad. De Fakkel, De Boomgaard, obs Haarzicht en Jules Verne openden hun deuren. Ze vertellen elkaar nu wat ze graag zouden meenemen naar hun eigen school. Directeur Els Haak: ,,We zijn ons onderwijs altijd aan het ontwikkelen, we werken al groeps-doorbroken. Wat is onze volgende stap?’’

 

Inspiratie

Voor dat doel biedt de Open Andere Deuren Dag zeker inspiratie. Overal in de ontvangende scholen zie je verdwijnende deuren en samenwerkende leraren. Grote stamgroepen die geen nummers hebben maar namen. Op Jules Verne kunnen wanden volledig verdwijnen, tussendeuren staan open, ruimtes en leerpleinen zijn flexibel ingedeeld. Net als op obs Haarzicht. Collega’s van andere scholen vertellen eerlijk hoe ze soms ook worstelen met het verschil tussen theorie en praktijk.

 

Vrijwilligers

Op De Boomgaard krijgen bezoekers geen rondleiding, maar een kennismaking met ‘ambassadeurs voor onderwijs’. Daarbij zijn vrijwilligers een jaar lang een dag per week aan een vaste leerkracht gekoppeld, mede als mogelijke opwarmer voor een zij-instroomtraject.

 

Enthousiasme

Bij terugkomst op De Panda zie je veel enthousiasme over materialen en praktische oplossingen op andere scholen. ‘Dat wil ik echt hebben!’ over flexibele zitbanken met opbergruimte voor de jongste kinderen bijvoorbeeld. En: ,,Minicolleges van een kwartier voor groepjes kinderen die bij jou langs komen, dat is ook goed bruikbaar bij ons.’’

 

‘We geven zelf een tour’

Een bezoek aan een andere school plaatst meteen ook de eigen kwaliteiten in perspectief: ,,In het ontwikkelen van doelen zijn wij al veel verder.’’ Marije (bovenbouwcoördinator) haakt er op in: ,,De volgende keer doen wij onze deuren open, dan geven we hier zelf een tour hoor! En daarna gaan wij weer overal langs.’’

 

Ook Hannah van De Fakkel is enthousiast over haar eerste Open Andere Deuren Dag: ,,Ik word er blij van collega’s van andere scholen te spreken. De praktische problemen waar jullie tegenaan lopen hebben wij ook. Ik ben zelf ook heel benieuwd naar andere scholen, ik ga volgende keer zeker zelf ook ergens kijken.’’

 

‘Open Andere Deuren Dagen’ dit schooljaar:

 

16 maart 2022

’s morgens: de Drie Koningen, Tuindorp, de Koekoek, De Boomgaard en Jules Verne.

Inschrijven voor 16 maart: http://utrechtleert.nl/activiteiten/open-andere-deuren-dagen-maart-2022/

 

11 april 2022

’s morgens: Tuindorp, SO Fier, Jules Verne, Haarzicht, de Fakkel, Academie 10, De Koekoek, LEF, Drie Koningen, De Boomgaard

’s middags: Haarzicht, De Fakkel, Academie 10

Inschrijven voor 11 april:  http://utrechtleert.nl/activiteiten/open-andere-deuren-dagen-april-2022/

 

Werk je zelf op een mooie school die zijn ontwikkelingen wil delen met andere scholen?

Neem dan contact op met Thea@utrechtleert.nl

 

Door Gerry van der Lit

 

Ibrahim, Donny en Karen brengen verslag uit aan hun eigen collega’s op De Panda. Ook de ervaringen op de andere scholen worden gedeeld in het team.

 

 

 

 Hannah (links) legt uit dat er weliswaar tafels voor alle 34 kinderen in de stamgroep zijn, maar dat een groot deel van de dag acht tot tien kinderen elders in school aan het werk zijn.