Nieuw onderzoek: Anders organiseren in het primair onderwijs

Hoe vernieuwen Utrechtse basisscholen hun onderwijs met behulp van de subsidie vanuit Utrecht Leert? En welke maatregelen werken in de praktijk écht?

Hoe vernieuwen Utrechtse basisscholen hun onderwijs met behulp van de subsidie vanuit Utrecht Leert? En welke maatregelen werken in de praktijk écht?

Uit het onderzoek blijkt dat scholen vooral inzetten op extra personeel naast de leerkracht, taak- en functiedifferentiatie en meer ambulante tijd. Schoolleiders benadrukken daarnaast de waarde van samenwerking met externe partners, zoals BSO’s en vakdocenten.

De veranderstrategieën lopen uiteen: van programmatisch en top-down tot organisch en bottom-up met gespreid leiderschap. Succesvolle implementatie hangt sterk samen met een gedeelde visie, een professioneel team en voldoende tijd en focus. Tegelijkertijd blijven werkdruk, beperkte structurele financiering en weerstand binnen teams belangrijke belemmeringen.

Belangrijk inzicht 

Veel maatregelen richten zich op het anders organiseren van het onderwijs voor leerlingen, maar minder op het anders organiseren van de schoolorganisatie en arbeidsverdeling. Daardoor leidt anders organiseren nog niet altijd tot een lagere behoefte aan leraren.💡

lees het complete rapport

Het volledige onderzoek is uitgevoerd door de Professionele Leergemeenschap Utrecht Leert (PCOU Willibrord, SPO Utrecht, WIJS! en Hogeschool Utrecht).

Infographic

Momenteel wordt hard gewerkt aan de realisatie van een infographic, zodat schoolleiders in één oogopslag zien waarmee ze direct aan de slag kunnen.

👉 Het rapport en de infographic worden binnenkort breed verspreid en liggen ter inzage in de koffiekamers van de aangesloten schoolbesturen. Lees het complete rapport en ontdek precies welke aanpakken zijn onderzocht en wat scholen écht helpt bij anders organiseren.