Ring Utrecht

Nieuws – maart 2022

 

Op de scholen die horen bij de besturen van de RAP Ring Utrecht Zuid-Oost wordt gewerkt aan het plan van aanpak RAP 21-22. Intensievere begeleiding in de periode tot de herfstvakantie, nadrukkelijker en explicieter stilstaan bij de verwachtingen van de zij-instromers en de schoolleiding intensiever betrokken bij de zij-instroom problematiek, staan op de agenda bij diverse besturen van scholen in o.a. Zeist, Doorn, Nieuwegein, Houten, Bilthoven en Woerden. Er worden stappen gezet, maar door veranderende prioriteiten is het van belang om aandacht voor deze onderwerpen te houden.

Om voor de hardwerkende zij-instromers en hybride starters iets leuks en nuttigs te organiseren is een Inspiratiemiddag gepland op donderdag 19 mei a.s. van 15.00-18.00 uur. Na een inleiding door een expert, leren zij-instromers en hybride docenten uit de regio elkaar kennen en komen meer te weten over elkaars successen en leermomenten. Een open en eerlijke middag die een netwerk van bijzondere docenten in de regio faciliteert en inspireert! We hopen dat onze docenten besluiten om massaal deel te nemen aan de inspiratiemiddag en dat we het volgend jaar weer kunnen organiseren!

Verder ziet het er naar uit dat de subsidie RAP met een jaar wordt verlengd. We kunnen verder met ons plan van aanpak waarin aandacht is voor zij-instroom.

Voor vragen kun je terecht bij Rob van Seters, projectleider Ring Utrecht Zuid-Oost (set@kalsbeek.nl).

Update van oktober 2021

In de RAP Ring Utrecht hebben de leden van het projectteam, voor het zomerreces, per bestuur een plan gemaakt langs de drie pijlers van het RAP project. De benodigde middelen aan menskracht en materialen zijn bepaald en op basis daarvan is de begroting voor het tweede RAP-jaar 2021/2022 opgesteld. Het  plan en de begroting zijn zonder aanpassingen goedgekeurd in de stuurgroep van 6 juli.

Opvallende punten in diverse plannen zijn o.a.: intensievere begeleiding in de periode tot de herfstvakantie, nadrukkelijker en explicieter stil staan bij de verwachtingen van de zij-instromers en de schoolleiding intensiever betrekking bij de zij-instroom problematiek. Het komende schooljaar zullen we daar bij de  scholen van de 9 besturen aan werken. We hopen later in oktober de eerste evaluaties te hebben van de veranderde aanpak. Wie geïnteresseerd is in meer details van de plannen, kan contact opnemen met Rob van Seters, projectleider RAP (set@kalsbeek.nl)

Update van juni 2021

In de RAP Ring Utrecht is in april een projectteam gevormd, met vertegenwoordigers van de vrijwel alle deelnemende besturen. Wij willen op deze manier meer implementatie kracht ontwikkelen.

De projectleden hebben op basis van de grote enquête van januari en gesprekken met zij-instromers een aantal aanpassingen gepland op het inductieproces in de scholen. In het schooljaar 2021-2022 gaan de scholen hiermee aan de slag. Doordat alle deelnemers hun plannen gedeeld hebben, kon er van elkaar geleerd worden. Hoe dit uitpakt wordt in volgende nieuwsbrieven toegelicht.

Voor wat betreft het aantal zij-instromers is het kwantitatieve aantal van 16 zij-instromers eind volgend schooljaar nu al gehaald in onze regio. De instroom komt uit diverse kanalen en binnen het vmbo en mbo is deze duidelijk groter dan op de havo en het vwo.

Op 6 juli is de laatste stuurgroep van dit jaar. Tijdens dat overleg wordt besloten hoe de middelen worden verdeeld over de activiteiten en de besturen.

Update van maart 2021

Zij-instroom en verbeteren inductieproces

Marjolijn de Kroon is per 1 februari directeur van het samenwerkingsverband De Meijerij geworden. Dat betekent dat Rob van Seters nu de primaire projectleider is. Inge Schwartz, projectleider RAP Amersfoort, is met haar ervaring beschikbaar waar nodig.

In onze regio werken al behoorlijk veel zij-instromers en hybride docenten. Aan de enquête hebben zo’n 70-80 zij-instromers deelgenomen. Sommigen waren al 5 jaar of langer in het onderwijs werkzaam. De zij-instromers staan over het algemeen met veel plezier voor de klas. Er zijn een aantal zaken die opvallen. Zij-instromers ervaren de werkdruk als hoog en die neemt eigenlijk amper af gedurende 5 jaar. Ze waarderen de coaching en stimulans tot professionalisering op scholen. De coaching kan echter specifieker gericht op de behoefte van een zij-instromer (de achtergrond, persoonlijkheid en ervaring is heel gevarieerd). Niet altijd is er op school een coach met de juiste ervaring. Het professionaliseren zowel didactisch als pedagogisch heeft als knelpunt dat er geen tijd voor is, de lessen gaan door en de starter heeft al zo een volle week. Zeker als het docentschap gecombineerd wordt met een opleiding. De praktische problemen in de klas worden niet opgelost met het volgen van de opleiding is een belangrijke boodschap. Kortom de opleiding helpt niet in het dagelijkse werk.

Best pittige feedback, maar er liggen volop kansen, zeker nu we regionaal werken. Uit een verdieping in de BSL checklists van 9 scholen blijkt dat scholen van elkaar kunnen leren. De ene school lijkt op een bepaald terrein wat verder dan een andere school.

Na deze verdieping in de problematiek bij de betrokken scholen, willen we nu naar implementeerbare verbeteringen. We vragen de scholen om met de inzichten aan de slag te gaan op school en regionaal niveau. Dat zal zeker wel wat tijd vergen, die vrijgemaakt moet worden. Hopelijk zijn we daartoe in staat. Met de juiste investeringen in het inductieproces verwachten we een kleiner verloop, minder stress en een hogere kwaliteit.

Tevens zien we dat er veel belangstelling is om aan de slag te gaan in het onderwijs. Dit jaar zijn er minstens 8 zij-instromers gestart in de regio. Door corona is het moeilijk gedurende het jaar een traject met belangstellenden te beginnen. Derhalve hopen we dat in april, als meer zicht is op de formatie, er kansen gecreëerd kunnen worden.