De onderwijsbehoeften van kinderen verschillen, en dit geldt ook voor de ontwikkelbehoeften van professionals op scholen in de diverse wijken van Utrecht. Het opleiden en begeleiden van zowel startende als ervaren onderwijsprofessionals vraagt om maatwerk, aangezien geen enkele school hetzelfde is. Door binnen de scholen meer tijd te besteden aan goede en passende begeleiding, bewaken we samen de kwaliteit en daarmee het fundament van het primair onderwijs.
Doe mee en creëer binnen jouw school meer ruimte voor goede en passende begeleiding.
Wat
Het project ‘Tijd voor kwaliteit’ van Utrecht Leert, dat voortkomt uit het werkpakket ‘opleiden en begeleiden in de school’, is opgezet om intensievere en betere begeleiding van starters, zij-instromers en meer ervaren leerkrachten binnen jouw school mogelijk te maken en daarmee uitval tegen te gaan. Het uitgangspunt hierbij is dat scholen zelf het beste kunnen bepalen wat bijdraagt aan het verstevigen van de begeleiding. Door begeleiding naar behoefte te organiseren, interesseren we leraren en behouden hen voor de stad.
Hoe
Utrecht Leert stelt financiering beschikbaar voor extra ureninzet beschikbaar. Deze extra inzet mag worden ingevuld door de huidige schoolopleider of, mits onderbouwd, door een ervaren leerkracht die graag een steentje wil bijdragen aan de begeleiding van collega’s. Concreet kan jouw school aanspraak maken op financiële tegemoetkoming die overeenkomt met de inzet van een dagdeel per week.
Het project creëert dus meer ruimte in de taakomvang van de OiS of van een ervaren leerkracht voor het begeleiden van starters, zij-instromers en meer ervaren leerkrachten. Per school mag één persoon worden voorgedragen.
De extra tijd kan, met redelijke onderbouwing, naar eigen inzicht worden besteed door de voorgedragen deelnemer.
Wat bieden we
Utrecht Leert stelt financiering beschikbaar voor extra ureninzet beschikbaar. Deze extra inzet mag worden ingevuld door de huidige schoolopleider of, mits onderbouwd, door een ervaren leerkracht die graag een steentje wil bijdragen aan de begeleiding van collega’s. Concreet kan jouw school aanspraak maken op financiële tegemoetkoming die overeenkomt met de inzet van een dagdeel per week.
Het project creëert dus meer ruimte in de taakomvang van de OiS of van een ervaren leerkracht voor het begeleiden van starters, zij-instromers en meer ervaren leerkrachten. Per school mag één persoon worden voorgedragen.
De extra tijd kan, met redelijke onderbouwing, naar eigen inzicht worden besteed door de voorgedragen deelnemer.
Randvoorwaarden
• De deelnemende school valt onder een van de besturen die is aangesloten bij het ‘convenant lerarentekort PO van de G5’
• De deelnemende school begeleidt studenten, startende leerkrachten, zij-instromers, mbo’ers, anders bevoegden of meer ervaren leerkrachten
• De voorgedragen persoon is in vaste dienst bij de deelnemende school (schoolopleider of ervaren leerkracht), en heeft een extra dagdeel per week beschikbaar die hij of zij wil en kan (blijven) besteden aan begeleiding. Cofinanciering van 50% is namelijk een voorwaarde.
• De financiën worden ingezet zoals ze bedoeld zijn, dus voor begeleidingsuren.
• Het nieuwe aanmeldformulier moet volledig ingevuld zijn, inclusief onderbouwing
De voorgedragen deelnemer stemt in met de verplichtingen die bij deelname komen kijken. Deze verplichtingen zijn als volgt:
• Korte en bondige verantwoording van de ingezette uren
• Aan het einde van het schooljaar wordt er een kort verslag gedeeld met Utrecht Leert over het effect van de extra inzet.
Aanmelden?
Wil jouw school meedoen? Laat het je bestuur weten en dien jullie volledige en onderbouwde aanvraag in, via deze link: ‘Tijd voor Kwaliteit 2024-2025’
Zorg dat dit vóór 1 oktober 2024 bij ons binnen is!