OBS Apollo 11

In Utrecht zijn diverse scholen op verschillende manieren bezig met het 'anders organiseren'. Deze scholen onderscheiden zich door een vernieuwende aanpak, waar ze met recht trots op zijn. Hoewel de ontwikkelingen uiteenlopen, is er één opvallende overeenkomst: de teams van deze scholen zijn duidelijk eigenaar van hun eigen onderwijs. De focus ligt op onderwijs, er is ontwikkelruimte en er wordt actief samengewerkt. Het resultaat? Enthousiaste en gemotiveerde leerkrachten in een bruisende school!

In Utrecht zijn diverse scholen op verschillende manieren bezig met het ‘anders organiseren’. Deze scholen onderscheiden zich door een vernieuwende aanpak, waar ze met recht trots op zijn. Hoewel de ontwikkelingen uiteenlopen, is er één opvallende overeenkomst: de teams van deze scholen zijn duidelijk eigenaar van hun eigen onderwijs. De focus ligt op onderwijs, er is ontwikkelruimte en er wordt actief samengewerkt. Het resultaat? Enthousiaste en gemotiveerde leerkrachten in een bruisende school!

Het lijkt erop dat op 80% van alle scholen gestreefd wordt naar meer eigenaarschap bij zowel leerlingen als leerkrachten. We streven naar gedeeld leiderschap en hechten veel waarde aan burgerschap en zorg voor elkaar, wat hoog op ons prioriteitenlijstje staat. Nou …, op de #APOLLO 11 in Utrecht (De Meern) zijn ze goed op weg!


Op de Daltonschool, waar Marie-Louise Bijl schoolleider is, werkt het hele team hard aan deze doelen. En dat zie je terug! Op deze school is volop ruimte om jezelf te zijn, je talenten te ontdekken en te ontwikkelen. De school maakt handig gebruik van verschillende groeperingsvormen, zoals homogene groepen waar soms ook heterogeen wordt gewerkt, en andersom. In de kleutergroepen werken ze met heterogene groepen die regelmatig homogeen samenwerken in de zogenaamde kleurenkringen.

Het team werkt écht samen, met veel specialisten, inspraak en het benutten van elkaars talenten, of het nu gaat over het opruimen van de magazijnen of het schrijven van het werkverdelingsplan. Kinderen denken actief mee over het pedagogisch klimaat, en bedenken ook hoe ze met en voor elkaar kunnen zorgen. En die blik blijft niet binnen de school, maar reikt ook naar buiten.

Marie-Louise Bijl en haar team zetten zich volledig in om alle kinderen te laten stralen, elke dag weer. Bij binnenkomst in deze school valt je blik op een spiegel in de hal met de tekst:
”Wat ben jij mooi jezelf!” Kan je de dag mooier beginnen?

Wil je eens een kijkje nemen op deze, of een van de andere deelnemende scholen? Lees dan meer over de open-andere-deuren-dagen en schrijf je in voor een van de open dagen die het komende schooljaar gepland staan.