Interprofessioneel opleiden in de praktijk: samen leren, samen doen

Binnen het programma Utrecht Leert Vernieuwend Opleiden bouwen we aan interprofessionele leeromgevingen waarin studenten van het mbo, hbo en de universiteit samen leren en werken. In deze leeromgevingen buigen zij zich over complexe maatschappelijke vraagstukken die spelen op het snijvlak van school, gezin en wijk – zoals het bevorderen van mentaal welzijn bij kinderen en jongeren.

Binnen het programma Utrecht Leert Vernieuwend Opleiden bouwen we aan interprofessionele leeromgevingen waarin studenten van het mbo, hbo en de universiteit samen leren en werken. In deze leeromgevingen buigen zij zich over complexe maatschappelijke vraagstukken die spelen op het snijvlak van school, gezin en wijk – zoals het bevorderen van mentaal welzijn bij kinderen en jongeren.

Een inspirerend voorbeeld komt van Kiki Vlug, student Social Work aan de Hogeschool Utrecht. Zij loopt stage bij OBS Het Zand in Leidsche Rijn en wist, samen met het schoolteam, de jongerenwerker van Jongerenwerk Utrecht en de sociaal makelaar Jeugd van DOCK, een huiskamer in te richten. Een plek in de school waar kinderen tot rust kunnen komen, kunnen ontprikkelen, en kunnen werken aan sociale vaardigheden en groepsdynamiek.

Deze huiskamer is meer dan een fijne plek voor kinderen – het is een tastbaar voorbeeld van hoe sociaal werk en onderwijs elkaar versterken. En hoe vernieuwend opleiden, over domeinen heen, in de praktijk vorm krijgt.