Steeds meer scholen realiseren zich de noodzaak om hun organisatie onder de loep te nemen en kritisch te herzien. De druk om het onderwijs anders te organiseren neemt steeds meer toe, voornamelijk als gevolg van het lerarentekort.
Hoewel de ernst van het probleem per school kan verschillen, wordt verwacht dat de tekorten alleen maar zullen toenemen. Dit betekent dat uiteindelijk elke schoolorganisatie met deze uitdaging te maken krijgt. Om de continuïteit en kwaliteit van het onderwijs te waarborgen, zoeken scholen, besturen en andere betrokken organisaties op verschillende manieren naar oplossingen. Dit varieert van het aantrekken van nieuw personeel tot het benutten van onbenut potentieel en het herorganiseren van werkprocessen. Er is geen kant-en-klare oplossing voor elke situatie, maar door van elkaar te leren kunnen we effectievere antwoorden vinden.
Doelgroep: Het managementteam (MT) van de school, bestaande uit drie tot vijf personen (directeur, intern begeleider, coördinatoren, specialisten in de school).
Kosten: Scholen van aangesloten schoolbesturen van Utrecht Leert die deelnemen, worden gefinancierd vanuit Utrecht Leert.
Opbrengsten:
• Je kunt het onderwijs en de organisatie van jullie school analyseren vanuit verschillende perspectieven.
• Je hebt een krachtig en haalbaar plan van aanpak richting anders organiseren, passend bij jullie contex.
Ontwikkel een vernieuwende aanpak voor jouw school
Heel Holland Leert biedt een krachtig programma waarin schoolteams samen met hun managementteam, werken aan het herinrichten van hun onderwijsorganisatie. Dit programma start vanuit de specifieke leervragen van de school en werkt stapsgewijs toe naar een haalbaar plan van aanpak dat past bij de unieke context van de school. Gedurende het programma is er ruimte om even afstand te nemen van de dagelijkse praktijk, met als doel de gewenste veranderingen door te voeren. Hierbij worden de talenten van de professionals in de school optimaal benut.
Schrijf je nu in voor de leergang ‘Heel Holland Leert’
Stap samen met je MT-leden in een inspirerend programma en ontdek hoe je jouw school anders kunt organiseren. Het programma is volledig afgestemd op de unieke vragen en uitdagingen van jouw school. In twee fasen werk je toe naar een concreet plan van aanpak, dat aansluit bij de context en wensen van je school. De driedaagse sessie biedt ruimte om even afstand te nemen van de dagelijkse schoolpraktijk, zodat je met frisse inzichten terug kunt keren om de gewenste veranderingen te realiseren. Hierbij wordt optimaal gebruik gemaakt van de talenten en kwaliteiten van de professionals in jouw school, waardoor de transformatie zowel haalbaar als duurzaam is.
Aanmelden kan hierProgramma en data
Het programma begint met een nulmeting, gevolgd door een driedaagse sessie, waarbij deelnemers twee nachten verblijven in een hotel. Na deze driedaagse volgen er nog twee losse dagen over een periode van ongeveer vier maanden. Alle maaltijden, inclusief ontbijt, lunch en diner, zijn inbegrepen tijdens het verblijf.
Gastdocenten:
• Jan Heijmans: De rol van de school in de wijk
• Marjolein Ploegman: Rekenen met tijd in plaats van met geld
• Martin de Wolf: Duurzaamheid van je plan van aanpak
• Hans van Leeuwen: Dynamisch organiseren vanuit talentgericht leiderschap
• Annet Jongen/KLIJFlab: Inzichten in leren en organiseren vanuit kennis over ons brein
• Annemarie Mars: Werken naar verbinding tijdens de verandering
Wat is inbegrepen:
Per persoon:
• Leidinggeven aan jezelf
Per school:
• Wat echt telt
• Hoe krijg je ze mee?
• VisieKit
• Katalysator voor verandering
• Dynamisch organiseren
Data 2025 en Q1 2026
• 10, 11 en 12 juni 2025
• 7, 8 en 9 oktober 2025
• 25, 26 en 27 november 2025
• 17, 18 en 19 maart 2026
Sfeerimpressie
Benieuwd naar een sfeerimpressie van de allereerste driedaagse van Heel Holland Leert in Leusden?