Drie dagen onderdompelen in onderwijs anders organiseren

Inspirerend. Fantastisch. Verbindend. Zo vatten respectievelijk Jolande Bastmeijer, Marjolein Titshof en Annemieke Teune de eerste ‘Heel Holland Leert’ samen in één woord. Met hun managementteam verdiepten deze basisschooldirecteuren van SPO Utrecht zich drie dagen lang in de mogelijkheden van onderwijs anders organiseren.

Inspirerend. Fantastisch. Verbindend.
Zo vatten respectievelijk Jolande Bastmeijer, Marjolein Titshof en Annemieke Teune de eerste ‘Heel Holland Leert’ samen in één woord. Met hun managementteam verdiepten deze basisschooldirecteuren van SPO Utrecht zich drie dagen lang in de mogelijkheden van onderwijs anders organiseren.

Thea Streng van Utrecht Leert, is de initiatiefnemer van dit intensieve begeleidingsprogramma. ,,Ik vond het fantastisch. We hadden heel inspirerende sprekers die ons echt out-of-the-box lieten denken. En juist omdat ook scholen uit andere steden deelnamen, merk je dat wij niet de enigen zijn. Alle scholen worstelen met de gevolgen van het lerarentekort. Het werkt, om dit samen aan te pakken en niet met elkaar te concurreren.’’

 

Wat is Heel Holland leert… anders organiseren?

Directeuren van zeven basisscholen (vier uit Utrecht, twee uit Den Haag en een uit Hilversum) waren drie dagen intern, in een conferentiehotel Leusden, samen met hun eigen managementteam. De inhoud werd verzorgd door Onderwijs Maak je Samen (OMJS) met vijf masterclasses over anders organiseren, steeds vanuit een andere invalshoek. Hoe besteed je de tijd die je hebt met de kinderen, met je leerkrachten? Doen we binnen die tijd de juiste dingen? Wat zijn de mogelijkheden met intelligente technologie en ict? Welke structuur kies je, om je onderwijs anders te organiseren? Hoe kun je met alle partners in de wijk samenwerken in een ‘van acht tot zes-school’?

In februari gaan de zeven managementteams naar het Klijflab van OMJS, waar ze leren hoe leren werkt. En ze bezoeken nog drie scholen naar keuze, waar al anders wordt gewerkt.

 

Marjolein Titshof, directeur van de Prof. Kohnstammschool: ,,Deze training heeft ons nu al heel veel opgeleverd. In de eerste plaats wordt je eigen denken opgerekt. Ik was er samen met mijn twee bouwcoördinatoren. Het is heel waardevol om onderling zoveel over dit onderwerp te praten, meestal heb je er geen tijd voor! Samen spraken we over onze visie, maakten we een rubric over waar wij staan met anders organiseren, en we maakten een scan over onze eigen drijfveren en stijlen. Het is heel waardevol om scholen buiten Utrecht te ontmoeten. Ik merkte daardoor dat ik de neiging heb om IN mijn school te blijven met denken en raakte geïnspireerd door het voorbeeld van samenwerking in de wijk. Wij hebben de HKU en FC Utrecht naast de deur…’’

 

,,Ik heb het gevoel dat alles op zijn plaats valt, alles komt nu bij elkaar. Onze volgende stap is, met zijn drieën kijken: waar kunnen we wat mee. Mensen moeten zich los mogen maken van hoe we nu werken. Ik denk dat wij gaan inzoomen op een grote groep leerlingen met verschillende manieren van leren en gedeelde verantwoordelijkheid over die groep. Het is echt een cadeautje dat je hiernaar toe mag,’’ vindt Marjolein Titshof.

 

Letterlijk en figuurlijk. Want Thea Streng van Utrecht Leert vertelt: ,,In februari is er weer een editie van Heel Holland Leert, met tien nieuwe scholen uit het hele land. Je kunt je nu al hier inschrijven. Het mooie in Utrecht is, dat we het budget voor het lerarentekort bij elkaar hebben gelegd. Utrechtse basisscholen die bij het convenant zijn aangesloten, kunnen dus zonder kosten meedoen. In andere grote steden is het budget verdeeld onder schoolbesturen, die moet de kosten zelf vergoeden.’’

 

Jolande Bastmeijer, directeur van de Luc Stevensschool voor speciaal basisonderwijs, noemt Heel Holland Leert in een woord ‘inspirerend’. ,,Heel erg mooi om te kijken waar we nu staan en voorzichtig te proeven hoe we in de toekomst verder kunnen en willen. Voor ons erg nuttig, aangezien het lerarentekort bij ons op school erg groot is. Het is dan goed om eerst te bedenken waaróm je anders zou willen organiseren, om vervolgens te kijken naar een mogelijk andere inzet van je medewerkers. Je eigen visie is het uitgangspunt voor anders organiseren, ook in tijden van lerarentekort is dat de juiste context.’’

,,De sprekers vond ik inspirerend. Jan Heijmans had een mooi verhaal over de wijk in school en de school in de wijk. We zijn direct in onze omgeving gaan kijken met wie we veel meer kunnen samenwerken, wat goed is voor onze kinderen. We kijken nog te weinig naar buiten op dit moment.’’

,,Drie dagen lang ben ik met mijn mt-leden ondergedompeld geweest in ‘anders organiseren’. Dit geeft mooie handvatten voor ons schoolplan. Ik verheug me echt op de volgende dagen!’’

Annemieke Teune van De Kleine Dichter ervaarde deze drie dagen als ‘inspirerend en verbindend voor mijn team’. ,,Er waren bij ons wisselingen in het MT en ik kom als directeur van buiten het onderwijs. Ik merkte dat wij deze drie dagen echt nader tot elkaar zijn gekomen. Het is fijn dat je de tijd hebt om met je benen op tafel met elkaar te praten, dingen uit te spreken. Ik heb het op school bijvoorbeeld al langer over ‘dynamisch organiseren’, maar dat kwam niet over. Deze trainers spraken dezelfde taal als ik. Mijn collega’s snapten ineens waar ‘t over ging.’’

‘Bij ons op school ervaren we het lerarentekort nog beperkt, daarom voelen we de urgentie om te veranderen misschien nog niet zo erg. Wat deze dagen hebben opgeleverd? We zien het nu aankomen. Als je je onderwijs pas verandert als het lerarentekort er is, heb je geen keuze. Nu kunnen we nadenken over wat we zouden willen. Door de aanwezigheid van andere scholen, bij wie het water echt aan de lippen staat, is het mt zich meer bewust geworden dat wij echt aan de gang moeten. Die bewustwording is heel belangrijk in dit proces.’

 

Het was goed: we hebben gelachen, we hebben gehuild en lekker gegeten. Ik zou met mijn hele team graag zoiets willen!