Anders leren en organiseren: Rijnvliet

In Utrecht zijn verschillende scholen op de één of andere manier bezig met het 'anders organiseren'. Scholen die het net even anders doen en daar met recht trots op zijn. De ontwikkelingen zijn anders maar er is één opvallende overeenkomst: de teams van deze scholen zijn duidelijk eigenaar van het eigen onderwijs. De focus ligt op onderwijs, er is ontwikkelruimte en er is sprake van samenwerking. Het gevolg? Enthousiaste en gemotiveerde leerkrachten in een bruisende school!

In Utrecht zijn verschillende scholen op de één of andere manier bezig met het ‘anders organiseren’. Scholen die het net even anders doen en daar met recht trots op zijn. De ontwikkelingen zijn anders maar er is één opvallende overeenkomst: de teams van deze scholen zijn duidelijk eigenaar van het eigen onderwijs. De focus ligt op onderwijs, er is ontwikkelruimte en er is sprake van samenwerking. Het gevolg? Enthousiaste en gemotiveerde leerkrachten in een bruisende school!

Naar school gaan in de wijk Rijnvliet is elke dag weer een avontuur. Dat begint bij het beklimmen van de helling. Gedurende de dag zijn er allerlei avonturen te beleven. Een uitstapje naar een ander lokaal, via de enorme loopbrug naar een ander deel van de school , naar het plein of naar de gymzaal. En het hoogtepunt: via de glijbaan beland je in het prachtige grote voedselbos. En bos vol met verrassingen. Klaar om de kinderen te ontvangen voor speurtochten, rekenlessen of natuurkundeproefjes.

In deze school mogen kinderen onbegrensd leren. Dankzij een uitgekiend rooster worden kinderen in staat gesteld om instructies te krijgen op het niveau dat bij hen past. Soms misschien net iets hoger dan je officiële leeftijdsniveau, of net iets lager.
Well-being is 1 van de pijlers waarop deze school gebouwd is. Welzijn, door te mogen zijn wie je bent, door de ruimte om uitdagingen aan te gaan. Volop gelegenheid om te bewegen, te verbinden en te ontdekken. Niet het resultaat staat voorop, het proces staat centraal. Niet alleen voor de kinderen maar ook voor het team, dat alle ruimte krijgt om hun onderwijs te maken zoals het bij deze kinderen past. Een team waarin niet alleen leerkrachten te vinden zijn. Ook onderwijsondersteuners hebben hier een plek gevonden. En dat geeft energie én werkplezier.