Nieuws Utrecht Leert Stad

 

Nieuws – Maart 2022

Deze periode wordt hard gewerkt aan de nieuwe planvorming voor het schooljaar 2022-2023. Een bijzondere periode: we zien dit als een verlengingsjaar van de huidige aanpak van het lerarentekort. Dat houdt enerzijds in dat de huidige plannen, die vertraging op hebben gelopen door Corona, langer de tijd krijgen om uitgevoerd te worden. Anderzijds kunnen we activiteiten die zich door ontwikkelen of nieuw zijn mede mogelijk maken. Zodra de plannen in samenwerking met alle betrokkenen zijn uitgewerkt zullen wij deze presenteren.


Aanpak zij-instromers

Binnen Utrecht Leert wordt er veel aandacht besteed aan het aantrekken en behouden van zij-instromers. Zij-instromers kunnen gebruik maken van de subsidieregeling van het Rijk. In het primair onderwijs zijn door het Rijk extra middelen beschikbaar gesteld omdat het tekort nijpender is dan in de andere onderwijssectoren. In de afgelopen twee jaar zijn 91 zij-instromers primair onderwijs in Utrecht gestart. We onderzoeken nog om hoeveel zij-instromers het gaat in het voortgezet onderwijs. De zij-instromers hebben voldoende relevante kennis en ervaring om direct zelfstandig voor de klas te mogen. Zij-instromers doorlopen een traject van ongeveer twee jaar. Utrecht Leert investeert in het intensief begeleiden in de school om de kans op een succesvolle overstap zo groot mogelijk te maken. Dit bestaat uit de volgende drie kernelementen:

  • Het versterken en bestendige van de begeleidingsstructuur in de school via de structuur van het opleiden in de school.
  • In de eerste maanden is er dubbele bezetting van een startende zij-instromer en een ervaren leraar per groep om werkend leren en lerend werken optimaal te faciliteren
  • Een oriëntatietraject voor geïnteresseerde zij-instromers met potentie met garantie op een zij-instroomplek

 

Pilot het Nieuwe opleiden

Utrecht Leert – stad Utrecht wil de haalbaarheid onderzoeken van een nieuwe manier van opleiden van leraren. Een manier die voorbereidt op een ruimere onderwijsbevoegdheid door te werken met een generieke basisopleiding en de schotten tussen vakken en sectoren anders in te delen. Hoe kan dat eruitzien? Is zoiets wenselijk en haalbaar? Het initiatief voor de pilot ‘Het Nieuwe Opleiden van Leraren’ is ontstaan in de context van een toenemend lerarentekort. Het doel is om de toekomstige ontwikkelingen van het onderwijs en leraarschap te verkennen aan de hand van de thema’s gepersonaliseerd leren, eerlijke kansen, inclusie en burgerschap en digitalisering. Dit leidt tot een antwoord op de vraag hoe we leraren kunnen opleiden die toegerust zijn voor en passen bij het brede sociaal-educatieve domein en vernieuwende onderwijsconcepten. Het onderzoek richten we ontwerpgericht in: het is een maakonderzoek. We willen ontdekken of we vanuit de ambitie op een brede bekwaamheid anders zouden kunnen omgaan met de huidige opleidingsbevoegdheden of het aanbod van opleidingen. Hoe zou een nieuw ontwerp eruit kunnen zien? Op basis daarvan kan worden bepaald of dit wenselijk en haalbaar is. Wie gaan aan de slag? De eerste fase wordt gedragen door een innovatieteam dat – met twee ontwerpweken als versnelling – komt tot een (nieuw) beroepsbeeld en contouren van ‘nieuw opleiden’ dat hierbij past. Wellicht in de vorm van verschillende scenario’s. Voor de zomer informeren wij u graag verder over de stand van zaken.

 

Onderwijsambassadeurs

Het project Onderwijsambassadeurs wil een brug slaan tussen onderwijs en omgeving. Mensen die werken buiten het onderwijs werken een dag in de week samen met de leerkracht voor de klas en bieden extra ondersteuning voor de leerkracht en de leerlingen. Daarnaast zet de onderwijsambassadeur zijn of haar expertise, talenten en werkervaring in om de leerkrachten en leerlingen te inspireren. Het doel is enerzijds om mensen die affiniteit hebben met onderwijs op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met het onderwijs en anderzijds de werkdruk van de leerkracht te verlichten en het werkplezier te vergroten. Het project is opgericht door de PCOU en wordt momenteel gefinancierd door de onderwijsimpuls subsidie van de gemeente Utrecht. Binnen het bestuurlijk overleg Utrecht leert wordt besproken hoe en waar dit een plek kan krijgen binnen Utrecht Leert. Voor meer informatie: Voor verbinding tussen onderwijs en samenleving | Onderwijsambassadeurs.

Dit schooljaar staan er nog een aantal mooie activiteiten op het programma:

 

Activiteiten schooljaar 2021-2022

De activiteiten zijn allemaal terug te vinden in de agenda op de website van Utrecht Leert

11/Apr Open-andere-deuren-dagen Scholen openen deuren voor collega’s in po, vo en mbo.
20/Apr Wanneer blijft een leerkracht zitten?  Inspiratiesessie voor schoolleiders in het po.
21/Apr Starterscafé Borrel voor starters in het po, vo en mbo.
12/Mei Leiderschapscafé Team- of schoolleiders in het po.
18/Mei De moderne starter: Future Lab Experience Workshop voor starters in het po, vo en mbo.
24/Mei School als democratische oefenplek Leerkrachten en schoolleiders in het po.
14/Jun De creatieve starter: Samen ontwerpen Workshop voor starters in het po, vo en mbo.

 

Utrechtleert.nl gebruikt cookies om de website gebruiksvriendelijker te maken. Lees meer over deze cookies.