De groeiende stad en leraren

Jouw straat en onze stad gezond, aantrekkelijk en bereikbaar voor iedereen Utrecht is een aantrekkelijke stad om in te wonen en ontwikkelt zich snel. Deze populariteit heeft ook een keerzijde, de woningmarkt staat onder druk. In het coalitieakkoord is opgenomen dat deze ontwikkelingen vragen om een nieuwe woonvisie die voorziet in een actuele visie en beleidskader voor de woningmarkt.

Jouw straat en onze stad gezond, aantrekkelijk en bereikbaar voor iedereen
Utrecht is een aantrekkelijke stad om in te wonen en ontwikkelt zich snel. Deze populariteit heeft ook een keerzijde, de woningmarkt staat onder druk. In het coalitieakkoord is opgenomen dat deze ontwikkelingen vragen om een nieuwe woonvisie die voorziet in een actuele visie en beleidskader voor de woningmarkt.

We verwachten dat Utrecht in 2027 voor het eerst meer dan 400.000 inwoners heeft. In 2020 had de stad een bevolkingsdichtheid van ongeveer 3.600 inwoners per km2. Dit zal in 20 jaar tijd groeien naar bijna 4.600 inwoners per km2.

Utrecht kiest voor een gezonde en leefbare stad waarin wonen, werken, groen, stedelijke
voorzieningen dichtbij zijn. Het geeft richting aan de opgaven waar we de komende 20 jaar werk van maken; het creëren van duizenden woningen en banen in balans met alle voorzieningen die dit vraagt in een tijd dat de stad ook klimaatbestendig moet worden.

Wonen

De Woonvisie Utrecht is richtinggevend en normstellend voor de ontwikkeling van de Utrechtse woningvoorraad en nieuwbouw van woningen.
De woonvisie richt zich op de stad als geheel en geeft de gewenste (relatieve) beweegrichting voor de woningvoorraad van de 10 wijken. Daarnaast is het ook de formele basis voor prestatieafspraken met de Utrechtse woningcorporaties. De woonvisie schetst een visie met het perspectief van 2040 en benoemt de speerpunten voor de komende periode.

De speerpunten die in de visie staan zijn:

  • versnellen en (langdurig) verhogen bouwproductie
  • meer gemengde wijken
  • doorstroming
  • een (t)huis voor iedereen
  • duurzaamheid en toekomstbestendigheid

Onze aanpak

De gemeente maakt prestatieafspraken met corporaties over de betaalbaarheid en beschikbaarheid van sociale huurwoningen, waarbij een minimaal aantal sociale huurwoningen gegarandeerd wordt.
De gemeente zoekt actief samenwerking met woningcorporaties, beleggers, bouwers en
ontwikkelaars om het aantal woningen in de betaalbare koop, sociale huur en middeldure vrije huursector uit te breiden, doorstroom van scheefwoners en het duurzamer maken van woningen.

Samen met deze partijen ondertekenden we op 20 september 2019 het stadsakkoord wonen. De overeenkomst moet de komende jaren leiden tot meer betaalbare woningen, betere doorstroming en meer gemengde wijken met een goede mix van koop- en huurhuizen.

Sociale huur: beroepsvoorrang voor leraren
Er is een voorrangsregeling voor sociale huurwoningen voor leraren, als ze in Utrecht in het onderwijs werken en als ze aan de inkomenseisen voldoen. Wie daar meer van wil weten kan terecht bij Utrecht – Het Vierde Huis

Verkeer

We willen graag dat iedereen gezond en prettig kan wonen en werken in de groeiende stad. Hiervoor moeten we keuzes maken. In Utrecht geven we daarom voorrang aan schone manieren van vervoer die weinig ruimte innemen: lopen, fietsen, openbaar vervoer en deelvervoer. Hóe we dat willen doen, staat in het Mobiliteitsplan 2040 dat op 15 juli 2021 is vastgesteld door de gemeenteraad.

Onze aanpak

Om de groeiende stad gezond, aantrekkelijk en bereikbaar te houden, gaan we voor ‘de Utrechtse mobiliteitsaanpak’, die bestaat uit 5 stappen. We zetten deze stappen tegelijkertijd in om gezond stedelijk leven voor iedereen mogelijk te maken Deze 5 stappen bestaan uit: slim bestemmen, anders reizen, netwerken op orde, slim parkeren en slim sturen. En heel belangrijk: we richten de mobiliteit zodanig in, dat iedereen mee kan doen.

  1. Slim bestemmen
    We bouwen nieuwe woningen, bedrijven en voorzieningen bij bestaande en nieuwe knooppunten in het OV-netwerk. Hierdoor hoeven mensen minder (ver) te reizen.
  2. Anders reizen
    Samen met werkgevers, onderwijsinstellingen en publiekstrekkers in de stad stimuleren we inwoners en bezoekers om waar mogelijk niet, op een ander tijdstip of anders te reizen (met een duurzaam vervoermiddel of via een andere route).
  3. Netwerken op orde
    Om de groei van de mobiliteit op te vangen met lopen, fietsen en openbaar vervoer worden deze netwerken verbeterd en uitgebreid. Zo maken we fietsen, openbaar vervoer en deelmobiliteit aantrekkelijker. Bijvoorbeeld door een regionaal fietsnetwerk met meer ruimte en meerdere routekeuzes. En ook door voldoende voorzieningen om je fiets makkelijk en veilig te stallen.
    In 2040 rijdt er op alle belangrijke treinverbindingen minimaal elke 10 minuten een trein. Een deel van de Intercitytreinen doet straks ook de stations Leidsche Rijn Centrum, Overvecht en Lunetten aan.
    Hierdoor is er minder noodzaak om via Utrecht Centraal te reizen waardoor het er minder druk wordt.
    Op OV-knooppunten en P+R’s kun je  gemakkelijk en snel overstappen van auto of trein naar tram, bus en deelfiets.
  4. Slim parkeren
    Er komt meer ruimte voor groen, voetgangers en speelplekken en minder overlast door verkeer en parkeren. Dit wordt mogelijk door parkeerregulering, minder parkeerplekken op straat, meer parkeren op afstand en meer fietsstallingen voor verschillende soorten fietsen.
  5. Slim sturen
    Door de weg slim in te richten en dynamisch verkeersmanagement, zoals slimme verkeerslichten, kunnen we het verkeer sturen. We creëren hierdoor meer ruimte en kunnen zo lopen, fietsen en OV en het gebruik van de gewenste routes stimuleren.
    Leraren en duurzame mobiliteit

Vanaf Utrecht Centraal zijn de meeste scholen binnen de snelwegring in betaald parkeergebied binnen een kwartier te bereiken met het OV of met de fiets. In het Oosten, Zuidwesten, en Westen van de stad zijn P+R beschikbaar waar tegen een aantrekkelijk tarief de auto kan worden geparkeerd om daarna met OV of fiets verder te reizen richting het centrum